lunes, 13 de abril de 2015

Diagnóstico de la situación del transporte público vigués en el año 2000

Por su interés rescato este fragmento de un texto desaparecido hace un par de años en esta URL, en Lycos. El texto se atribuye a Rodrigo Pérez Pintos. El texto se llamaba Do Camiñar en Vigo, datado en el año 2000 y es una pena que no esté disponible, puesto que era muy interesante, dada la descripción de la problemática del caminar en el Vigo de aquella época, dificultades que en algunos casos, desaparecieron. En el capítulo dedicado a los transportes públicos, dedica una parte a Vitrasa, que por su interés, copio aquí (la saqué del Internet Archive). Por suerte, esta parte sí la he podido recuperar. Quien quiera que saque las conclusiones pertinentes, que no son pocas.



VITRASA é sinonimo vigues de "autobús urbano".
Non é extraño, pois a empresa detenta o monopolio do transporte colectivo urbano en Vigo dende hai máis de trinta anos, cando os seus autobuses reemplazaron ós tranvías " nunha cacicada ben condimentada coa mellor corrupción franquista polo alcalde Portanet(...)", como foi descrita por X.L. Mendez Ferrín.
Esta identificación, sen dúbida un activo para a compañía, é un lastre para a imaxe do transporte colectivo en Vigo, pois como o conselleiro delegado de VITRASA, Aquilino Peña, recoñecia: "somos una empresa antipática en la ciudad"(agosto 94, La Voz de Galicia).
A súa imaxe negativa reside sen dúbida nas fortes carencias do servicio prestado o longo destas décadas; é certo que dende o escandalo da adxudicación no ano 1969 do transporte urbano a VITRASA, que custou a inhabilitación por corrupción de caseque a metade daquela corporación municipal, ata o incumprimento -dende os primeiros instantes- por parte da empresa do prego de condicións da adxudicación, , pasando polas dificultades dos usuarios en conseguir rebaixas nos billetes( Lois Castrillo dixo nun pleno recente que "levaba vinte anos esperando" a rebaixa do precio do bus), que levou ós estudiantes dos finais dos setenta a ter que solicitar os "pases probus" a pedradas, ou a carga da mala conciencia colectiva pola desaparición dos tranvías, as razóns para esa mala imaxe non semellan escasear.
A pesar de todo isto, no ano 1994, unha vez rematado o prazo de vixencia da concesión, VITRASA conseguiu unha nova concesión do transporte vigués(por outros 25 anos).
Naquel momento, a explicación dada dende o Concello ( o goberno tripartito), fora que o feito de que VITRASA tivese en propiedade os terreos e as naves das cocheras da estrada de Baiona, cun valor superior ós 1000 millóns de pesetas, imposibilitaba de feito calquera outra posibilidade, a pesares do descontento xeralizado co servicio proporcionado pola empresa. Sen embargo, o peso específico que un axeitado servicio urbano de autobuses poderia ter sobre a problemática situación do tráfico urbano, fai que a escala da cifra non pareza tan inalcanzable ( posteriormente pagaronse a técnicos da Universidade Politécnica de Barcelona 100 millóns de pesetas, un 10 % deses 1000 millons, pola elaboración dun plan de tráfico que nin chegou a desenvolverse na súa totalidade . Outros investimentos posteriores realizadas na cidade en infraestructuras do trafico rodado, basicamente no automóbil, foron dunha escala superior)
Para evitar que a situación se repita ó finalizar a nova concesión, o Concello acordou facerse cos terreos e pagalos cunha recarga no billete de bús, de xeito que finalmente pasen a ser de titularidade municipal.
O prezo do billete de VITRASA,120 pesetas, converteo no billete de autobús máis caro de Galicia, despois da suba de cinco pesetas para o ano 2000.
O concelleiro de transportes, Xaquin de Acosta, manifestou que:
" A subida [do billete] só afectara ó billete ordinario e na súa meirande parte está destinada a sufragar os terreos da concesionaria, que tiña que terse aplicado co goberno anterior e non se fixo"
¿Estamos pagando ainda no século XXI as consecuencias dunha actuación irregular do tardofranquismo?.
En novembro do 99, Lois Castrillo declaraba ó semanario "A Nosa Terra":
"temos que apostar orzamentariamente por el[ o transporte público], porque sendo deficitario temos que sostelo. Por iso sempre preferiremos nós unha empresa pública, pero hoxe non é viable recuperar a contrata, porque a non ser que haxa un incumprimento constante do contrato programa e un deterioro do servizo, non se pode resgatar a concesión"
Na súa proposta para facerse de novo coa concesión do servicio en 1994, VITRASA ofrecia incrementar a súa plantilla en 49 novos empregados( chegando así ata 284 traballadores), a implantación dun elevado número de novas liñas que garantirían unha frecuencia de 10 minutos no centro urbano e 20 minutos na periferia,.dun novo sistema integrado de billetaxe que permitiria cobrar a viaxe en función da lonxitude do desprazamento e a hora de toma do autobús,establecido con tarxetas magnéticas que permitirían o uso intermodal, dun sistema de axuda á explotación (SAE), consistente nun sistema de información vía satélite (GPS) e 15 pantallas nas paradas de maior utilización ,e que permitiría coñecer a posición do bus en cada momento (la Voz de Galicia,28 agosto 94)
Seis anos despois daquelas ofertas de VITRASA, no ano 1999, o número de pasaxeiros ten se reducido en máis de 10 millóns en relacción ó ano 90.
O servicio segue presentando as mesmas carencias que tiña daquela, agas un maqueo cativo no centro urbano.
Por citar só algunhas, como pequena mostra da desidia de VITRASA cos seus usuarios: A empresa non ten oficina no centro urbano ( está no nº 36 da estrada a Baiona); é notoria a ausencia de marquesiñas en lugares sen vivendas ( onde non hai portais). Paradas de bús localizadas en areas onde a espera non é pracenteira, cunha protección inadecuada frente ás inclemencias meteorolóxicas, reducen o uso do transporte público. Marquesiñas, bancos e luces incrementan o confort dos usuarios. A xente molestalle esperar que chegue o bús ( esto incrementase se a rúa é incómoda por mor do tráfico e os retrasos son notorios).
; Moitas marquesiñas teñen rachada a cuberta, sen que se repoña nun prazo prudente (a da parada do bus ó lado da Residencia de ancians do Meixoeiro tardou seis meses en ser reposta, por exemplo); Producense adiantos no horario ( de ata sete minutos en liñas de frecuencia de 60 minutos) no medio da liña, e retrasos do mesmo teor. Como resultado moitas persoas xa nin consideran a posibilidade de utilizar o autobús regularmente (ir ó traballo...); A información sobre liñas é escasísima na maioria das paradas- mesmo sobre as propias liñas-, estando a maior parte do soporte ocupado por publicidade; Autobuses ateigados nas liñas que cubren rutas por centros educativos á hora da saida dos centros. A meirande parte dos ocupantes son estudiantes, logo previsible; Ás veces os autobuses pasan de largo ( marquesiñas opacas no lado, distanciadas da parada, cando chove non se vé...); Ventanas que non abren no bus; Radio con programas a gusto ( ou ideoloxía) do conductor; Conducción moitas veces pouco cuidadosa co pasaxeiro (demasiado brusca, demasiado rápida, etc..), posiblemente resultado da insostible tensión que supón afrontar diariamente o tráfico de Vigo.
Moitas das condicións pactadas para a nova concesión non se cumpriron en absoluto (SAE, frecuencias, billetes intermodais,...). Así todo,continúase facendo novas promesas, como a instalación en todalas liñas do "ciberbeu",sistema de megafonía polo que se anuncia a seguinte parada( Faro de Vigo, 26 agosto 99), que en Xaneiro do 2000 aínda non se cumpriran. Segue falándose da implantación do SAE( en xullo 99 anunciouno incluso o concelleiro de tráfico), algo que xa parece unha broma...
En calquera caso, o número de terminais do SAE previstas ( 15 pantallas nas paradas de maior utilización) será insuficiente. Se xulgamos polas xa instaladas, non son "amistosas co usuario": a súa posición é incómoda e a súa interface non é doada para unha maioria dos usuarios. Se a súa implantación non vai unida a unha mellora do servicio, a súa única función será desanimar ós usuarios cando estes coñezan o retraso que acumula o seu autobús. Non se trata de coñecer o retraso. Trátase de que os autobuses cheguen á hora e regularidade anunciada e esixida polo servicio. Unha forma de rematar co retraso é aumentar a frecuencia de paso das liñas.
Nunha conferencia na Universidade de Vigo ( La Voz de Galicia, 27 abril 99), o conselleiro delegado de VITRASA, A.Peña, explicou ós seus ointes:
" En Alemania hai un autobús, un metro ou un tren cada catro minutos. A frecuencia é tan alta que o indice de ocupación non supera o 30 %, logo son carísimos"
A igualdade " maior frecuencia= menor ocupación= maior custo servicio" é unha falacia habitual.Unha típica decisión errónea, en base a meros valores numéricos, é a consideración de que non merece a pena unha frecuencia alta (ex. 15-20 minutos) para unha liña de autobús que só vai medio chea, e que, en troques, se encheria cunha frecuencia menor (ex. 40 minutos). ¿Acaso se supón que no transcurso de 40 minutos se aglomeraria maior número de viaxeiros nunha parada?. En realidade , entón sinxelamente son máis as persoas que collen o coche. Diminuír a frecuencia non aumentaría o nº viaxeiros/ km percorrido, senon que os diminuiría.
Falar dos custos do transporte na situación actual é un artificio. Se ós custos internos do tráfico automobilístico se lle engadisen os externos ( contaminación a escala global e local, gastos sanitarios, perda de valor das propiedades derivada do volume de tráfico cercano a elas, etc,etc...) , a alternativa do transporte público sería máis barata en calquera escenario. Pero actualmente os custos ambientais do tráfico automobilístico son pagados por axentes ( Concellos, Gobernos,..) diferentes dos que os realizan ( conductores). Se tivesen que ser os propios conductores quen os asumisen, sinxelamente o transporte en automóbil sería prohibitivo para un gran número deles (a industria auotomobilística inviste muito tempo, diñeiro e medios para que esto non sexa así, e non é precisamente por populismo). Entón xa non se podería falar de transporte público " carísimo", máis ben "baratísimo" ( ¿ cal é o valor no mercado dunha atmosfera limpa?).
Segundo VITRASA( Faro de Vigo,26 agosto 99), as liñas de maior utilización -será casualidade- son tamén algunhas das que teñen maior frecuencia( por orde de utilización, circular centro, 4, 2, 6, 11, 16). As liñas menos utilizadas (tamén por orde) son a liña para persoas con mobilidade reducida, a liña nocturna e a liña 25. Obviamente, nas dúas primeiras a súa baixa ocupación é previsibel, pero tampouco son liñas das que a rendibilidade deba medirse por criterios económicos do tipo viaxeiros/km percorrido. Por exemplo, no caso da liña nocturna ¿ Acaso non é coñecido que moita da siniestralidade do tráfico está asociada ó consumo de alcohol, e preferentemente de noite?. É caseque unha medida profiláctica. A seguinte liña menos utilizada, a número 25, ten frecuencia variable e só seis paradas.¿É unha sorpresa?.
O conselleiro delegado de VITRASA expuña ós estudiantes vigueses nunha conferencia na Universidade ( 26 abril 1999) que a "solución", ó mal cartel que o transporte urbano ten en Vigo, pasaría por establecer un contrato-programa que sustituíse ó actual modelo de concesión administrativa. A empresa privada fixaría un prezo por kilometro, e os medios que pon a disposición do Concello os decidiría este en cada momento. VITRASA encargariase da xestión, do gasoil e de manter os vehículos en perfecto estado, en tanto o Concello establecería liñas, horarios, frecuencias e destinos. Según Peña " Se hai picos de demanda poñense os autobuses que fagan falta e se se reduce drasticamente[ a demanda] s retiranse e punto" . Filosofía parella á das empresas de traballo temporal. Evitase o compromiso. Prima a rendibilidade económica, non social ou medioambiental ( a pesares das implicacións económicas destas).
O Concello ten a obriga, por contrato, de garantir o equilibrio económico-financieiro de VITRASA ( ou como dí o concelleiro de Transportes" Tratase de aplicar cambios para optimizar o servicio partindo da base de que o Concello está obrigado a garantir os beneficios de VITRASA". Por certo, ¿cal é o grado de beneficios que o Concello debe garantir?),.
Esta obriga condiciona totalmente o papel dos autobuses urbanos nun esquema de movilidade urbana ó servicio dos cidadáns. Non é o mesmo a necesidade de ter benefícios que a de cubrir custos e non ser deficitario. O Concello tamén ten a obriga, e prioritaria, de ofrecer ós seus cidadans un transporte colectivo que cubra satisfactoriamente as suas demandas
No ano 99 , Vigo recibiu preto de 115 millóns de pesetas do Ministerio de Fomento, a cargo dos presupostos do estado, para subvencionar o transporte de viaxeiros , ocupando o posto duodécimo do estado nese concepto. Cidades como Cordoba, Granada, Alicante ou Valladolid recibiron cantidades moi superiores, estando Valencia á cabeza, con máis de 1.000 millóns recibidos. Da subvención recibida en Vigo, 24 millóns foron pola lonxitude das liñas, 8 pola demanda e 83 polo déficit que xera o servicio.
O Concello terá que subvencionar á empresa cuns 360 millóns de pesetas este ano.
A empresa VITRASA ten achacado en múltiples ocasións parte do seu limitado alcance ás trabas impostas dende o Concello para obter un bonobús.("VITRASA afirma que as trabas para conseguir o bonobús impiden viaxar moito máis barato". Faro de Vigo, 25 marzo 99). Segundo a empresa , un 40 % dos usuarios do transporte urbano descoñece a existencia dos bonobús ,e asegura que as trabas administrativas impostas dende o Concello para conseguir o bonobús impedian ós usuarios viaxar máis barato. Segundo datos dunha enquisa realizada pola empresa, os viaxeiros que utilizan bonobús consideraban que a súa tramitación era moi complicada, xa que esixia estar empadroado en Vigo, e facerse un carne no Concello. En función do tipo de bonobús ó que se pretendese acceder, esixianse datos económicos do solicitante.
A utilización do bonobús supon un aforro mínimo de 37 pts/ viaxe.
En A Coruña hai ata seis tipos diferentes de bonobús ( pensionista, parado, estudiante, universitario, minusválido e múltiple). No caso do bonobús múltiple, este consiguese nas oficinas de Caixa Galicia, presentando o DNI e tralo depósito de 500 pts pola tarxeta. O costo de cada viaxe é de 85 pts mediante este bono, podendo recargarse na mesma caixa ou nun caixeiro. O custo do billete normal é de 115 pts.
En Santiago de Compostela os maiores de 65 anos poden ter servicio gratuíto, só presentando unha solicitude no rexistro do Concello e adxuntando xustificante de levar un ano empadroado no Concello. A empresa concesionaria oferta tarxetas en modalidades ordinaria e escolar( ata 18 anos) que se mercan e recargan no mesmo bus, cun custo de 500 pts, e que permiten viaxar a un prezo de 75 pts/viaxe.
En Vigo os trámites para conseguir os bonobús son moito máis engorrosos.
Ata o mes de Febreiro do 2000 para conseguir un bonobús normal era necesario un xustificante da Policia Local ( a conseguir no Concello) conforme se estaba empadroado en Vigo, dúas fotos de tamaño carné e ir ás oficinas de Vitrasa( Carretera de Baiona, nº 36, ben afastadas) a facer o carné. Agora, por decisión do Concello, calquera persoa, sen carné nin necesidade de estar empadroado pode conseguir os bonobús. Logo os bonos poden mercarse nos estancos en paquetes de 25 viaxes, a un custo de 78 pts/viaxe. Como millora moi recente, os bonobús xa non caducan ( antes eran válidos dous meses)e son válidos para todos os diás da semana
No tocante ós outros tipos de bonobús as condicions non cambiaron, e seguen sendo pouco motivadoras nunha cidade tan necesitada dun transporte urbano popular . Para conseguir un bonobús de estudiante- 73 pts/viaxe- é necesario cumplir os requisitos de idade, recoller un impreso no concello, cubrilo no centro de estudio e levalo o Concello. Para conseguir un bonobús de pensionista non se poden exceder ás 69.000 pts ó mes de ingresos; Segundo os tramos de ingresos, hai dous precios de viaxe, 45 e 52 pts. . Agora os usuarios con pensións non contributivas poden acollerse ó bonobús de pensionista máis barato. Hai que acreditar os ingresos mediante certificado de Prevención ou INS, e presentalo na empresa persoalmente en horario de oficina de 9 a 13 horas ( ¡e a empresa ten os seus locais na estrada de Baiona nº36!. Se pensara que os xubilados non teñen máis que facer...), xunto con tres fotos de tamaño carné. Funcionan con tarxeta electronica. No caso do bonobús Universitario- cun custo de 55pts/viaxe-, é dabondo coa presentación do carné de Universidade( se cadra os universitarios son os máis protestóns e por iso os trámites son máis doados).
O Concello destina anualmente unha cantidade de diñeiro variable para subvencionar os bonobús; A máis bonos, máis ten que aportar o Concello. No ano 98 o gasto neste concepto foi de 225 millóns de pesetas.
O Concello ten previsto no presuposto do proximo ano 2000, unha cantidade de 260 millons de pesetas para subvencionar a VITRASA polo transporte urbano. A esta cantidade hai que sumar outros 30 millóns de pesetas aproximadamente pola subvención do bonobús.
A empresa solicitou para o ano 2000 uhna subida do 15 % no precio do billete ( 16 pts sobre as 115 pts que custaba o billete) aínda que finalmente o Concello só autorizará unha subida de 5 pts( pasando o billete a 120 pts), en calquera caso moi por riba da previsión de inflacción para o 2000.
A empresa xustificaba a suba pola perda de viaxeiros por mor das obras.
O certo é que, a maiores das carencias que o servicio ofrecido por VITRASA ten, o propio Concello non facilita as cousas ó transporte urbano
"Castrillo ordena á Policia erradicar a doble fila e o aparcamento no carril bus", titulaba o Faro de Vigo o31 de Xullo do 99. Eran os primeiros momentos de goberno...O carril bus e despreciado a diario por unha maioria dos conductores, o mesmo que a prohibición de aparcar nas paradas do bus, sen que a Policia actue con firmeza contra esas actuacións. Son outras das ilegalidades do tráfico asumidas tacitamente en Vigo. En rúas xa estreitas por onde circulan buses, permitese aparcamento en ambolos dous lados da rúa, incluso en bateria nun dos lados ( Rosalía Castro, Marques de Valladares,...). Nestas rúas, a maiores, a menudo é un coche aparcado en doble ringleira o que impide o paso do bus.
O estado do tráfico– xunto coa carencia de unidades suficientes – impide ó servicio de autobuses manter o horario cunha minima regularidade, o que leva a que o número de potenciais usuarios non considere factible utilizar o vitrasa para os seus desprazamentos, elexindo nun número de casos o automóbil privado. O aumento do número de coches circulando colapsa ainda máis o tráfico, e o transporte colectivo mirase damnificado nun maior grao, sendo descartado por un maior número de persoas ( subxectivamente, soe ser menos soportable esperar un bus que esperar nun atasco. Neste ún sempre pode desfogarse tocando o claxon). É unha retroalimentación positiva, que adoita levar ós sistemas fora de control. Habitualmente, os sistemas que poseen homeostase utilizan mecanismos de retroalimentación negativa. E dicir, se aumenta o número de coches e o tráfico colapsa, milloras no transporte colectivo( ou trabas ó transporte privado) que capten novos usuarios, ata que o numero de usuarios de automóbiles privados diminua e o tráfico acougue.
A pesares de que o concello considerou no seu día indemnizar ós comerciantes afectados polas obras que acribillan Vigo nos últimos tempos, mediante unha reducción dos impostos ,e que nas súas mensaxes os gobernos do PP primeiro e o do BNG-PSOE despois, demandaban a comprensión dos automobilistas, o gran prexudicado en Vigo polas obras foi o transporte público, sen que en ningun momento se considerase compensar ós seus usuarios ( por exemplo, baixando o prezo do billete durante a duración das obras).
Trocos de traxecto, trocos de paradas, retrasos na frecuencia e na duración dos traxectos, novas paradas en lugares de dificil acceso....provocaron o retraimento dos usuarios.
O transporte público en Vigo perdeu durante 1998 medio millón de viaxeiros, rachando a tónica de incremento que se mantiña dende 1995.. . En abril de 1999, a empresa cifraba en 4.000-5.000 usuarios diarios( sobre 56.000 usuarios diarios) os que optaban por outros medios de transporte. Para o ano1999, calculaba unha diminución dun millón de pasaxeiros.
Cifras aproximadas de millóns de viaxes/ ano no transporte urbano vigués (datos "la Voz de Galicia" 24 outubro 1999):
1990
1995
1997
1999*
30
18
20.5
19

*(datos estimados)
A posta en funcionamento do plan de tráfico ó longo de 1998, co desvío dalgunhas liñas por rúas pouco axeitadas para o paso dos buses, trocos de dirección en certas rúas, ou permitindo o aparcamento en batería de vehículos que entorpecen o paso dos buses ( uníndose nisto o habitual aparcamento en doble ringleira), xunto coas obras que manteñen pechadas rúas durante meses semellan ser a orixe desta diminución de pasaxeiros.
En rolda de prensa( outubro 98) os conductores de VITRASA denunciaron que por mor das obras fan máis kilómetros e peores percorridos( circulación máis lenta e peores accesos. Segundo os conductores as novas paradas están en lugares de dificil acceso, nos que os vehículos en doble ringleira son unha constante). Demandaron "carril-bús" en Fragoso, e tramos únicos de Colón e Pizarro ( ¿feitos?).
" o novo plan de tráfico introduciu trocos que prexudican ó transporte público e potencian ó privado, afectan a viaxeiros e á imaxe dos propios conductores de VITRASA, que estamos para servir ó cidadán, cousa que nos impide o novo plan de tráfico"

Por exemplo, ainda que os veciños de Teis son porcentualmente os que máis utilizan o bus para ir ó centro, as obras mantiveron (primavera 99) Sanjurjo Badía en sentido único ascendente obrigando ó desvio das liñas de VITRASA polas rúas Enrique Lorenzo e Julian Estevez, cambiando os costumes dos usuarios e facéndoos camiñar moito máis.





No hay comentarios:

Publicar un comentario

Puedes comentar lo que quieras, incluso críticas, siempre que sean constructivas, eso sí, cualquier mensaje molesto, insultante, amenazante, con contenido ilegal o injurioso a terceros o que difunda datos de personas o entidades no será publicado así que si vienes a molestar ni te molestes en escribir. Por supuesto, cada cual es responsable de su opinión.